lørdag 10. august 2013

Göteborg

Da er jeg kommet hjem fra en fantastisk storby"ferie" med min kjekke kjære. Turen vi har snakket lenge om å ta fikk ikke en så bra start. Vi hadde kommet så langt som til Tanum, ca en time og tretti minutter fra Gøteborg, da bilen plutselig lager noe forferdelig støy og motoren ruser. Det viser seg at tingen-jeg-ikke-husker-hva-heter-akkurat-nå var blitt ødelagt. Så da sitter vi der da, i en innkjørsel (for ja, vi var heldige nok at dette skjedde da vi svingte av motorvegen for inn på en bensinstasjon) i ingenmannsland i Sverige, og ingen av mobilene våre vil vise adressen via GPS'n siden vi ikke får inn mobilnettet. Bare så vi får se på et kart at vi er nærme "Tanum". Vi får ringt forsikringsselskapet til kjekken og de sier de skal ringe etter en tauebil, men dette vil da ta LITT tid, siden vi er i utlandet. Joda, jaddaså..Tid tok det. Vi fikk kontakt med han som ville komme å ta med bilen til et verksted, med det var blitt vårt minste problem nå..For hva skulle vi gjøre nå? skulle vi dra hjem? eller skal vi på en eller annen måte komme oss til Gøteborg? Denne hyggelige tauebil mannen informerte oss at det ikke ville gå verken buss eller tog, noen av vegene, ikke før kanskje etter helgen, fordi det er felles ferie. Men han anbefalte at vi ringte opp igjen til forsikringsselskapet å hørt om de kunne hjelpe oss. Det ble litt om og men, men de kom til en løsning. Etter litt over tre timer med venting kommer det noen og henter bilen. Og de ringer oss igjen fra forsikringsselskapet og sier de har fikset en taxi til oss, som vil ta oss til Uddevalla hvor vi skal ta en buss (den siste bussen for dagen) til Gøteborg. Klokken er allerede blitt kvart over ti da taxien kommer. Og vi er endelig fremme på hotellet halv ett.







































































Da vi endelig kom oss på hotellet var det tid for mat! Heldig for oss lå det en døgn åpen Mc Donalds like rundt hjørnet.
Vi lå på Hotel First G, som lå bokstavelig talt i sentralbane stasjonen. Firestjernes var det og, utrolig stilig var det.


























Første dagen bukte vi til å slappe av og se oss rundt. Jeg var så dum at jeg helt glemte å bruke kameraet den dagen... Det var en utrolig fin by, veldig koslig. Så det er en plass jeg gjerne vil dra til flere ganger.
Dag nummer to tilbrakte vi selvfølgelig på Liseberg. Vi tok alle de store karusellene, altså Berg-og-dal-banene og den "Atmos Fear" som er et "tårn" på 116m, hvor vi ble heiset opp og opplevde ett fritt fall på ca 3 sek (føltes MYE lengre).. ca 110 km/t (ifølge wikipedia). Det var gøy, men jeg tror en gang er nok, hehe.
Jeg hadde det så gøy, at jeg glemte å ta så masse bilder.


























Det var VELDIG mange folk der, men hva skal man forvente når det er høysesong, og strålende vær?

(min min min) Cashew kylling, ris, og friterte reker i sursøt saus. Nam

(maten til min mann) Biff med grønnsaker i Cognac saus, smakte namnam det og.

























På kvelden unnet vi oss fantastisk Asiatisk mat, samme plass som vi spiste kvelden før. (Jeg blir sulten igjen når jeg ser disse bildene...).
Siden vi ikke hadde noen bil lengre, måtte vi derfor ta toget hjem i dag, så har tilsammen sittet i seks timer.
Turen ble fantastisk selvom det ikke gikk helt som planlagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar